Pridajte sa k nám >
Pomôžte nám >
Prispejte nám na činnosť strany >

Ďalšie

Demokrati
Prechádzať

V súvislosti s výstavbou nového prístavu v Bratislave pripomíname SMERu a ministrovi Rážovi ich predvolebné sľuby

Pred rokom sme otvorili tému dopadov výstavby nového prístavu vo Vlčom hrdle v Bratislave. Hrozbu výrubu až 100 000 stromov na 90 hektárov lužných lesov považujeme za biomasaker, akému Bratislava za posledných 30 rokov nečelila. Dnes pripomíname strane SMER-SSD a ministrovi dopravy Rážovi ich predvolebný sľub takéto niečo nedopustiť. Rovnako poukazujeme na ďalší prípad konfliktu záujmov pri tvorbe legislatívy, tentokrát Rážovho zákona o strategických investíciách.

Dnes predstavený zámer investora WIN-PORT obavy o masívne zásahy do životného prostredia v Ramsarským dohovorom chránenej lokalite mokradí nijako nevyvrátil. „Zdá sa, akoby pri tejto vláde mali investori vo všetkom zelenú. Bola to však práve strana SMER-SSD, ktorej nominant, minister Ráž, má v gescii rezort dopravy, ktorá krátko pred voľbami k tomuto zámeru uviedla, že s týmto zámerom nebude súhlasiť. Dnes zástupcovia investora vyhlásili, že ich projekt podporovali všetci ministri dopravy. Boli predvolebné sľuby strany SMER-SSD iba podvodom na voličoch?” vysvetľuje Michal Kiča, člen predsedníctva strany Demokrati a jej expert na životné prostredie.

Tieto lesy môžu plniť rekreačnú funkciu a sú kľúčové pre Bratislavčanov aj ako prirodzená clona pred znečistením z rafinérie alebo spaľovne. Projekt nového prístavu v Bratislave môže obrať Bratislavčanov o kľúčového spojenca v čase klimatickej krízy. Rážovi je asi jedno, že Bratislavčania sú ohrození stupňom 10 z 10 rizikom extrémnych teplôt a sucha,” vysvetľuje Kiča.

Projekt nového prístavu vo Vlčom hrdle predstavuje priamo aj konkurenciu štátnym prístavom na Dunaji. „Opakovane sa objavujú dohady, že štátny Zimný prístav pôjde do útlmu. K nim sa dnes pridal aj súkromný investor, keď uviedol, že vhodnejším pre jeho využitie má byť “polyfunkcia”, teda zastavanie. Prepravné kapacity riečnej dopravy môžu však už plne pokryť existujúce prístavy na Dunaji po úpravách. Ak by minister Ráž kopal namiesto verejného záujmu za investorov, nevyzeralo by to inak a jeho pasivita pri rozvoji štátnych prístavov by mala jasné vysvetlenie. Vyzývame ho preto, aby sa jasne zaviazal vykonať maximum pre ich rozvoj a ochranu,” kritizuje Kiča.

Vyzývame ďalej ministra Ráža, aby z navrhovaného uznesenia k osvedčeniu o strategickej investícii pre rekonštrukciu existujúceho štátneho prístavu odstránil nezákonné splnomocnenie pre seba územie tejto investície rozširovať podľa svojej úvahy. Túto požiadavku sme uplatnili aj v pripomienkovom konaní. Alebo má plán rozšírením územia strategickej investície pomôcť aj niekomu inému?

Bohužiaľ, samotný zákon o strategických investíciách z Rážovej dielne je ďalším príkladom konfliktu záujmov pri tvorbe legislatívy. Disponujeme dôkazmi, že pri jeho tvorbe participovala na strane ministerstva dopravy zástupkyňa advokátskej kancelárie, medzi ktorej klientov patria aj významné infaštruktúrne a energetické spoločnosti. Dokonca aj štátne prístavy, ktorým rekonštrukcii navrhuje Ráž priznať postavenie strategickej investície práve podľa tohto zákona. Advokátska kancelária pritom na poskytovanie právnych služieb v oblasti legislatívy nemá mať s ministerstvom uzavretú zmluvu. Aký je dôvod, aby takúto náročnú činnosť vykonávala zadarmo? Ak je to Rážovi jedno, sme svedkami výpredaju krajiny v priamom prenose.

K dispozícii posielame aj záznam z tlačovej konferencie a fotodokumentáciu, vrátane snímky vyjadrenia strany SMER-SSD. 

Prechádzať

Kto chce demokraciu a slušnosť nech sa prihlási

(k odberu newslettra)

Demokrati

Zadajte svoj e-mail

Zdieľajte