Dotácie na podporu cestovného ruchu po slovensky: Noví turisti? Nie. Lavičky a záchody? Áno
Predstavitelia Ministerstva cestovného ruchu a športu SR opakovane deklarovali snahu podporiť aktivity zamerané na zvýšenie počtu návštevníkov Slovenska. Jedným z hlavných nástrojov mala byť nová dotačná schéma na podporu existujúcich alebo nových leteckých spojení medzi slovenskými medzinárodnými letiskami a zahraničnými destináciami. Výzva sa pripravovala trištvrte roka, avšak zbytočne.
„Opäť sa ukazuje, že predstavitelia tejto vlády nedokážu rozmýšľať systémovo a dlhodobo. Chýba im vízia pre Slovensko a jediné, čo vedia, je „kupovať‘ si dotáciami starostov. Najnovším prešľapom ministra Huliaka je stopnutie prípravy priamej podpory leteckých spojení, vďaka ktorej by našu krajinu mohli navštíviť tisíce turistov. To by bol reálny impulz pre domáci cestovný ruch,“ uviedol generálny sekretár Demokratov a expert na regionálny rozvoj Peter Markovič.
Napriek pôvodným zámerom boli zdroje vyčlenené na nové letecké linky vo výške 4,5 milióna eur presunuté na drobné investície v obciach do 5.000 obyvateľov, a to bez strategického plánu, ktoré destinácie v rámci Slovenska majú potenciál rastu v rámci domáceho cestovného ruchu a ktoré majú preukázateľný vplyv na prílev zahraničných turistov.
Ako dodal Markovič, „nové lavičky či verejné toalety môžu síce spríjemniť výlet či zlepšiť kvalitu služieb pre domácich aj návštevníkov no len ťažko budú rozhodujúcim dôvodom, prečo by turisti zo zahraničia zavítali práve na Slovensko. Naše kúpele, hory či vodné atrakcie môžu uspieť v globálnej konkurencii len vtedy, ak sa sem ľudia dostanú a budú mať vytvorenú kvalitnú modernú ponuku služieb aj cez podnikateľské subjekty. A priame letecké spojenia sú na to základnou podmienkou.“
Paradoxom ostáva, že to isté ministerstvo aktuálne zabezpečuje 19-miliónovú prezentáciu Slovenska na svetovej výstave EXPO Osaka, ktorej hlavným cieľom je práve podporiť príjazdový (incomingový) turizmus. V kontraste s tým však rezort rezignuje na konkrétne kroky, ktoré by to reálne umožnili.
„Minieme 19 miliónov eur v Osake, aby sme zaujali turistov z celého sveta, no potom ich neprivezieme na Slovensko. To, žiaľ, nová drevená lavička v niektorej obci nevyrieši,” skonštatoval Markovič. Podľa Demokratov je fungovanie samostatného a umelo vytvoreného ministerstva cestovného ruchu a športu zbytočným luxusom, a to špeciálne v období potreby konsolidácie verejných financií.
„Takéto ,lavičkové‘ dotácie môžu dnes dávať aj krajské alebo oblastné organizácie cestovného ruchu. Ministerstvo malo príležitosť systémovo nastaviť podporu nových incomingových leteckých liniek a dátových riešení, no zlyhalo. Nehovoriac o nenapĺňaní krokov Európskej únie v rámci transformácie na digitálnu a zelenú ekonomiku pre udržateľný cestovný ruch. Aj to je ďalším dokladom, že ho nepotrebujeme,” uzavrel Markovič s tým, že v prípade účasti vo vláde, Demokrati navrhnú zrušenie ministerstva a presun jeho agendy na ostatné ministerstvá, respektíve vládne organizácie a prídu so strategickým pohľadom na rozvoj leteckej dopravy a letísk na Slovensku, aby z toho profitoval najmä domáci cestovný ruch.